De zelfrijdende auto
De zelfrijdende, autonome of zelfsturende auto is een voertuig dat wordt bestuurd door een besturingssysteem dat in staat is om de wagen van één punt naar een ander punt te brengen, zonder menselijke tussenkomst. De mate van automatisering is in te delen in zes treden. Trede nul staat voor de auto’s uit eind vorige eeuw. Zonder enige vorm van bijzondere hulp voor de bestuurder. Een trede hoger vinden we de daarop volgende auto’s met ‘driver assistance’, zoals cruise control. Op trede twee wordt de ‘adaptive cruise control’ genoemd. Hierbij moet de bestuurder uiteraard wel goed opletten, maar het voertuig neemt hem/haar al wat beslissingen uit handen. Op trede drie vinden we de ‘conditional automation’. Dit is onder andere het automatisch van rijbaan wisselen ( lane assist ) of een afslag nemen op een snelweg op basis van de ingestelde navigatie. Bij onverwachte situaties moet de bestuurder ingrijpen. Trede vier staat voor ‘high automation’. De auto kan alles zelf, maar ( nog ) niet op de openbare weg. De laatste trede, trede vijf, staat voor ‘full automation’. De auto is een soort robot geworden en kan overal zelf, en dus autonoom, rijden.
De toekomst
De auto van de toekomst is volgebouwd met snufjes die de chauffeur veel werk uit handen neemt en behoedt voor onheil op de weg. De impact van de opkomst van de zelfrijdende auto is enorm. En niet alleen voor de bestuurders zelf. Denkt u bijvoorbeeld eens aan de verzekering. U kunt zich voorstellen dat ook autoverzekeringen aan grote veranderingen onderhevig zijn als dit het toekomstperspectief is. De Boston Consultancy Group ( BCG ) heeft onderzocht en berekend dat het te verzekeren wagenpark in 2040 voor 30 tot 60% uit autonome voertuigen zal bestaan. Zal dan ook een deel van de huidige autoverzekeringsmarkt veranderen of zelfs verdwijnen?
Twijfel?
Er bestaat geen twijfel over of de zelfrijdende auto er komt want die komt. Voorlopig zijn er nog wel voldoende stuikelblokken. Dus wanneer u in de krant leest dat een automerk ergens in de wereld een zelfrijdende auto test denk dan niet dat alles al gereed is. Er zullen eerst betere, snellere en energiezuinigere manieren moeten komen om data op te slaan en te verzamelen. Als voorbeeld nemen we de AI technologie. Met Artificial Intelligence ofwel intelligente software leren computers zelf beslissingen te nemen op basis van ervaringen uit het verleden. Ze leren als het ware van zichzelf. Hiervoor is zo veel dataruimte nodig dat dat nu nog niet in een auto past. Wellicht dat ReRAM technologie ( Resistive Random-Access Memory ) daar ons bij gaat helpen wanneer technologiebedrijven het voor elkaar krijgen om opslagcellen nog verder te verkleinen. Een ander praktijkprobleem is dat het merendeel van de bestuurders en passagiers zonder echte deelname aan het verkeer misselijk wordt in de auto. En wat te zeggen over de menselijke gedragingen. Zullen fietsers in Amsterdam gewoon voorrang nemen omdat ze er toch wel vanuit gaan dat de auto stopt?
Aanpassingen
Autoverzekeraars zullen zonder twijfel ‘moeten’ inspelen op de toekomst. Nieuwe spelers zullen de markt betreden, zoals telecombedrijven en autofabrikanten. Er komen andere verzekerbare risico’s bij. Denkt u bijvoorbeeld eens aan een cyberdekking. Een auto vol met computer gestuurde apparatuur moet goed verzekerd kunnen worden. Hacken is dan ook weer een optie. Uw data moet goed beveiligd worden. Niet alleen op technisch gebied valt er een hoop aan te passen en te leren. Ook op ecologisch gebied valt er een hoop te ontdekken. Het huidige systeem waarmee we ons, met eigen, zelfbestuurde auto’s verplaatsen is niet duurzaam. Met de auto van de toekomst kunnen files beperkt worden. Files zijn vaak de oorzaak van schade! Minder schade, lagere premies.. lagere premies.. gebaseerd op andere risico’s? We zien nu al dat door de technologische ontwikkeling bij auto's dat de schadelast per schadegebeurtenis oploopt. Wie gaat dat betalen?
Wat doen wij?
Om u de beste en voordeligste verzekering te kunnen bieden, volgen wij alle ontwikkelingen op de voet. Deze toekomst lijkt ver weg, maar is dichterbij dan u denkt en dan willen we er staan voor u. Het steeds autonomer rijden levert een schat aan data op. Rekening houdend met de huidige privacy wetgeving, kunnen wij in de gaten houden waar de grootste risico’s liggen. Dit stelt ons in staat de premie laag houden voor de groepen die het laagste risico vormen. Wel zo eerlijk toch? Wij kijken nu al verder dan onze neus lang is. Wilt u weten wat wij allemaal voor u kunnen betekenen voor uw autoverzekering? Neemt u dan eens een kijkje op onze website. Bij vragen kunt u altijd even bellen op Tel. 072-5092263.
De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!