Combined ratio Kilometerverzekering duikelt naar 79%

Combined ratio Kilometerverzekering duikelt naar 79%

Combined ratio Kilometerverzekering duikelt naar 79%

Kilometerverzekering, het autolabel van intermediair Michael Boon, heeft in anderhalf jaar tijd de combined ratio zien duikelen van 98% naar 79%. Het bedrijf nam data-onderzoekers in de arm en zegt risico en loyaliteit van verzekerden nu veel beter te kunnen inschatten. “Data zijn essentieel om toekomstbestendig te blijven”, zegt directeur Boon.

Volgens directeur Michael Boon van Kilometerverzekering zag de toekomst van zijn label – waarvan NN risicodrager is – er een paar jaar geleden nog somber uit. De combined ratio stond ruim boven de 100% en het lukte niet een competitieve premie te bieden aan klanten. “Ons volume was te laag en we hadden te weinig inzicht in klantprofielen. Data zijn essentieel om toekomstbestendig te blijven.”

Risico’s voorspellen

Boon ging daarom samenwerken met datasciencebedrijf Building Blocks. Dat analyseert continu alle schadegegevens en kan zo veel sneller voorspellen welke risico’s de portefeuille heeft en hoe loyaal klanten zijn. Het resultaat: van een combined ratio in augustus 2016 van 98% naar 79% in januari 2018. Opmerkelijk, want veel autoverzekeraars worstelen om überhaupt winstgevend te worden. “Zonder datascience was dat niet gelukt”, aldus Boon.

Die data-analyse leverde volgens Boon bijzondere inzichten op. “Een beperkt cascoverzekering voor een 14 jaar oude auto blijkt helemaal niet zo slecht voor je portefeuille bijvoorbeeld. Daarnaast heb je data nodig van specifieke groepen om de premies te kunnen bepalen. Voor een bepaalde groep hadden we op een gegeven moment een combined ratio van 160%. Als je andere klanten ook gaat belasten met een premieverhoging lopen ze weg. Je moet zorgen dat de goeden niet onder de slechten lijden.”

Rem erop

Boon zegt door de analyses veel beter in staat te zijn te voorspellen welke groepen autobezitters risicovoller zijn dan andere. “Je moet goed blijven monitoren. Als je ziet dat een bepaalde groep te groot wordt binnen je portefeuille, moet je de rem erop zetten. Als we nu bij bepaalde klantgroepen een combined ratio van 100% of meer zien, kunnen we direct bijsturen voor die specifieke groep. Dat moet ook wel, want een algehele premieverhoging heeft pas na 24 maanden effect voor je hele portefeuille.”

Ook leert Boon uit de historische data veel over de loyaliteit van zijn klanten. Hij heeft daar zijn verdienmodel op aangepast. “We belonen klanten die langer blijven met een loyaliteitskorting van 2,5% per jaar die kan oplopen tot 25%.” Dat los daarvan de premies voor de meeste verzekerden omhoog zijn gegaan afgelopen jaar, noemt hij niet erg. “Als je eerlijk uitlegt waarom, willen ze het wel accepteren.”

Geen dieselrijders

Kilometerverzekering richt zich op klanten die weinig rijden, tot 12.000 kilometer per jaar. Boon accepteert alleen klanten tussen de 25 en 70 jaar. Dieselrijders komen er bij hem niet in: die scoorden het slechtst in de data-analyse. Boon doet geen mededelingen over hoeveel premie binnenkomt en hoeveel kilometer-polissen er inmiddels lopen. “Ik kan alleen zeggen dat je minstens 10.000 klanten moet hebben om data te verzamelen die voorspellende waarde heeft.”

The magic number

De intermediair denkt niet dat de combined ratio op zijn product in de toekomst nog verder naar beneden kan. “Als we het rond de 80% weten te behouden, zou dat prachtig zijn. 85% wordt in de markt gezien als the magic number. Ik ben van mening dat je daar onder moet blijven om tegenvallers op te kunnen vangen. Maar zelfs als we richting 85% gaan, doen we het nog heel goed in vergelijking met de rest van de markt.”

Eerste publicatie door Paul de Kuyper op 2 mei 2018 op AMWEB

Telefoonnummer: 072-5092263

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!

Bekijk al het nieuws

De Kilometerverzekering is er voor al uw verzekeringen! Ook voor het bedrijf!
×

Wat kunnen wij voor u betekenen? 
De Kilometerverzekering is een allround verzekeringsbedrijf voor:

Particuliere verzekeringen: Onderweg | Wonen | Gezin | Vrije tijd | En meer

Bedrijfsverzekeringen: Vervoer | Brand | Bezit | Aansprakelijkheid | Inkomen

Telefoonnummer 0725092263 maandag - vrijdag: 09:00 - 17:00 | zaterdag: 09:00 - 15:00


We gebruiken cookies om de inhoud te personaliseren en om ons verkeer te analyseren. Bepaal of u bereid bent cookies van onze website te accepteren. Bekijk ons cookie beleid en privacyverklaring.